Persoonlijk

Geen sport, maar wel bewegen #tips

Ik ben geen lid van een sportvereniging, sportclub of wat dan ook. Ik heb er wel eens naar gekeken, maar fitness past niet bij mij als persoon. Vroeger deed ik aan teamsport, twee keer per week trainen en wedstrijd spelen. Heerlijk om te doen. Maar ook dit past nu niet meer in mijn leven, te druk met gezin, werk, vrienden etc. Als je echt wil kan het natuurlijk zeker, maar echt sporten doe ik niet, maar ik doe wel andere dingen om voldoende beweging te krijgen.

Sporten

Fitness is gewoonweg niks voor mij, zweten op die apparaten en spierenballen maken. Groepslessen vind ik dan wel weer leuk. Ik dacht dan ook een sport gevonden te hebben die bij mij past, Zumba. En Zumba vind ik nog steeds leuk, maar het kwam qua dag en tijd niet uit waardoor ik er na ruim een half jaar alweer mee stopte. Een aantal jaar geleden heb ik ook nog tennis beoefend. Best ok├ę, maar met 1 keer per week trainen kwam ik op techniek gebied niet vooruit. Dit hield ik dus na 2 jaar voor gezien. Ook omdat er bij ons in het dorp geen wintertennis is.

Echt sporten doe ik dus niet meer, maar wel andere dingen om beweging te krijgen. En dus op deze manier conditie, me weer beter in mijn vel te voelen en misschien wel een kilootje of twee mee kwijt te raken.

Bewegen maar #tips

1.Een klein voornemen in 2020, toch die extra kilo’s kwijt te raken die er in 2019 zijn bijgekomen. En daarvoor heb ik meer beweging nodig. Afgelopen week heb ik dan ook al twee keer een work-out thuis gedaan. Kan dat? Jazeker. En ik moet eerlijk zeggen, het voelt goed. De dag te starten met inspanning. Ik zoek via de I-pad op YouTube een beginners work-out van 30 minuten. Ja, om te starten is dat meer dan genoeg. Trek mijn sportkleren aan en leef me uit. Voordeel: thuis bewegen, ik hoef de deur niet uit en kan sporten wanneer ik wil. En niet onbelangrijk. het kost me niks. Nadeel, niemand die controleert of ik de bewegingen goed doe en wellicht dat ik sneller “oversla” omdat ik weet dat ik er niet voor betaal en omdat niemand met me mee hoeft. Makkelijke keuze dus om op de bank te blijven hangen. Maar nee, ik ga volhouden!

2.Wandelen. Dit kun je heel eenvoudig in het weekend samen met je gezin doen. Wij proberen dit dan ook wekelijks. Kinderen vaak op de fiets waardoor ons looptempo hoger ligt. Beter voor de conditie ­čśë Tevens in de buitenlucht, gewoon heerlijk, zeker in de herfst- en wintermaanden. Even weg bij die warme verwarming of kachel.

3.Zwemmen. Zondagochtend is er familiezwemmen. We doen dit niet erg vaak, maar wanneer we gaan probeer ik even heerlijk wat baantje te trekken. Goed voor alle spieren en wederom de conditie. Ik wil daarom gaan proberen om eens wat baantjes te gaan trekken op donderdagochtend. Kinderen op school en mijn vrije dag. Niet wekelijks, maar wel regelmatig. Alle extra beweging is mee genomen.

4.Meer de fiets nemen. Ja, makkelijker gezegd dan gedaan. Ik ben zo iemand die toch snel de auto neemt. Terwijl de Jumbo hier maar 2 km vandaan ligt. Bij de Jumbo doe ik geen grote boodschappen dus de producten die ik daar koop, kunnen gemakkelijk mee in mijn fietsmand. Naar school is het ongeveer 2,5 km, helaas redden we dit tussen de middag (lunch) niet om op en neer te fietsen. Soms vind ik dit wel jammer, want is toch weer extra beweging.
Maar de fiets kan ik ook nemen om bij schoonmoeder op bezoek te gaan. ook maar 2km. Dus onzin om daarvoor telkens de auto te nemen. En raad eens wat wij vanmiddag deden… juist met de fiets naar omi. Meteen een frisse neus gehaald, win win situatie.

5.En als laatste, schoonmaken met een muziekje. Ik heb laatst ergens gelezen dat je met schoonmaken best wat calorie├źn verbruikt. Dus muziekje aan en poetsen maar. Op deze manier heb ik een extra work-out in de week erbij. Bukken voor stof op de plinten, armen hoog voor de spinnenwebben.

Al met al, moet ik zo toch voldoende beweging krijgen om die extra kilootjes gedag te zeggen. Natuurlijk in combi met letten op de juiste voeding, maar voor nu ben ik goed gestart! En ga ik niet opgeven na 2 weken….

Wat doe jij om voldoende beweging te krijgen?

4 gedachten over “Geen sport, maar wel bewegen #tips

  1. Wandelen doe ik ook heel veel. Door de weeks ga ik met de hond een extra grote ronde die ik ook wat in een hoger tempo loop.
    En ja ook meer fietsen, ik woon net buiten de stad, maar moet wel een heuvel op als ik weg ga (of net het laatste stukje als ik bijna thuis ben).
    En ik basketbal 1x per week, alleen trainen. Toch een lekker uurtje conditie, in een spel.

  2. Ik zwem elke donderdagochtend in heythuysen. Bevalt erg goed. Je kunt baantjes zwemmen maar ook gratis meedoen met aquagym of aquarobics. Kei fijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.