Ik ben een geordend persoon. De administratie is op orde, speelgoed gesorteerd en zo weinig mogelijk los slingerende spullen in huis. Oké, ik heb echt geen Pinterest waardig huis hoor. En ook hier liggen gewoon tijdschriften of post op tafel. Maar ik ben in ieder geval geen chaotisch persoon.

Vaste lasten
De administratie heb ik dus keurig op orde. Nu we sinds januari een nieuwe woning hebben, heb ik alles nog eens op een rijtje gezet qua vaste lasten. Ik ben zo iemand die dat allemaal wil weten.
Vaste lasten zijn in orde, geen abonnementen die we stiekem toch niet gebruiken of allemaal loterijen waar we aan mee spelen. Beide één telefoon abonnement en de postcode loterij waar we dan wel aan meedoen. Gewoon zoals het hoort dus. Geen gekke uitgaves.
Na alle vaste lasten blijft er nog een mooi bedrag per maand over. Ik vroeg me eens af waar dat geld allemaal naar toe gaat. Ofja ik weet het wel ongeveer, tanken, boodschappen, kleding en overige dingen zoals uitjes, cadeautjes enz. Toch ben ik eens gaan bijhouden hoeveel geld waar aan op gaat.

Wat een schok!!
Ik hield alles in een schriftje bij. Ik verdeelde de uitgaves in 5 categorieën. Boodschappen, tanken, kleding, uiteten/uitjes en overige.
En wat schrok ik op het einde van de maand toen ik zag wat wij aan boodschappen hebben uitgegeven. Ik durf het bedrag nog niet eens te noemen. Mensen onder een gemiddeld inkomen zouden van ons weekbedrag een maand moeten doen. Dit was voor mij echt even een eyeopener. Zonde om zoveel geld uit te geven aan boodschappen.

Waar gaat het mis?
De grote weekboodschappen zien er trouwens niet eens gek uit. Meestal gaan we naar de lidl. Een volle kar boodschappen tussen de 40-60euro. Maar dan, dan gaat het mis. Er zijn bepaalde producten die we liever bij Jumbo halen of die ze gewoonweg niet bij de Lidl hebben. Deze boodschappen halen we niet keurig ook in één keer. Nee, die doen we wel 3-4 keer per week. En dan nemen we stiekem altijd veel meer mee dan nodig is! En daar zit dus het probleem. Al die kleine extra dingen. Dat maakte ons totaalbedrag echt schandalig hoog!

En nu?
Ik wil dus toch wat extra op de boodschappen gaan letten. Want hier kunnen we zeker 150euro (als het niet meer is) op besparen! Dat geld kunnen we veel beter sparen bijvoorbeeld.
We hebben nu afgesproken dat we naast onze weekboodschappen bij Lidl ook nog maar één keer per week naar de Jumbo (of Jan Linders/AH) gaan. Op deze manier kopen we in ieder geval niet al die extraatjes.
En beter erop letten dat we eerst echt alles opmaken voordat we weer nieuwe dingen kopen. Het gaat hier vooral op de snoepjes, koekjes en chips.
Verder gooien we nauwelijks eten weg, groente en fruit gaan eigenlijk altijd wel op. Dus daar hoeven we verder niet op te letten.

Deze maand hebben we dus een doel. Veel minder geld uitgeven aan onze boodschappen! En even voor de duidelijkheid, luiers en verzorgingsspullen heb ik hier niet bij gerekend.

Heb jij wel eens bijgehouden wat je per maand uitgeeft aan boodschappen?

 

3 Replies to “Dat was toch even schrikken!”

  1. Dat durf ik ECHT niet! …
    Maar misschien moet ik dat wel eens doen, want het kan inderdaad wel je ogen openen denk ik.

    Ik ga ook nog te vaak naar de winkel – sowieso!

    En euhm ik ben echt een chaoot van de bovenste plank. *bloos*

  2. Oeh… mijn man maakt af en toe ook excellijstjes en inderdaad dan schrik je van het bedrag. Bij ons zit de verspilling in eten dat mislukt of over de datum gaat, daarom zijn weekboodschappen voor ons een heel slecht plan. Ik doe bijna elke dag boodschappen, zodat we minder weggooien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: